Tak ako každá iná časť vozidla, aj klimatizácia si pre svoje správne fungovanie vyžaduje svoju pozornosť a pravidelnú údržbu. Síce nemá priamy vplyv na jazdné vlastnosti vozidla, ale určite významne pôsobí na schopnosti a zdravie vodiča a aj celej posádky.
Dnes už snáď každý vie, na čo v aute slúži klimatizácia. Avšak z čoho sa skladá, ako funguje a ako sa o ňu starať, nemá väčšina nemá ani potuchy.
Hlavné časti klimatizácie
Klimatizáciu vo vozidle tvorí päť hlavných komponentov:
Kompresor - je umiestnený v prednej časti vozidla a je zodpovedný za uvedenie chladiva pod tlak, čím súčasne zvýši jeho teplotu.
Kondenzátor - komponent typu chladiča, ktorým zohriaty plyn prechádza. Vo vnútri kondenzátora sa plyn mení na kvapalinu.
Dehydrátor - odstraňuje vodu, ktorá vstúpila do systému. Bez tohto kroku môže jednotka tvoriť ľadové kryštály, ktoré môžu poškodiť klimatizačnú jednotku.
Tepelný expanzný ventil - mení systém z vysokého tlaku na nízky. Keď nízkotlakové chladivo dosiahne výparník, okamžite sa zmení na plyn.
Výparník - pri endotermickom procese dochádza k absorpcii tepla, ochladzuje okolitý vzduch, ktorý je potom pomocou vzduchových potrubí vedený na výduchy v kabíne.
Princíp fungovania klimatizácie
Klimatizácia je uzavretý systém, ktorý obsahuje nízkotlakovú a vysokotlakovú stranu.
1-kompresor, 2-kondenzátor, 3-ventilátor, 4-dehydrátor, 5-expanzný ventil, 6-výparník, 7-dúchadlo s výduchmi
••• vysokotlaková časť - plyn, ••• vysokotlaková časť - kvaplalina, ••• nízkotlaková časť - kvaplalina, ••• nízkotlaková časť - plyn
Na vysokotlakovej strane je plynná chladiaca látka. Tá je ovládaná kompresorom motora. Zvuk, ktorý zaznie pri zapnutí systému tlačítkom A/C znamená, že ...
... článok pokračuje,
avšak pre zobrazenie jeho ďalšieho obsahu sa musíte najprv prihlásiť!
Prosím, prihláste sa do svojho užívateľského účtu. Sprístupní sa Vám tak celý obsah tohto portálu!