Vyznať sa v tejto problematike je dnes dôležité nielen s ohľadom na vysoké pokuty za porušenie príslušných predpisov, ale vhľadom na súčasný stav dynamickej a statickej dopravy na Slovensku, nadobúda dôležitosť celospoločenského významu.
Zákon NR SR č. 8/2009 Z.z. definuje v §2 státie a zastavenie nasledovne:
Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,
zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
zastavením vozidla prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča.
Základnými dôvodmi porušovania týchto ustanovení zákona je ich nesprávny výklad alebo neraz aj zámerné prekrúcanie ich znenia. Ani jeden z týchto dôvodov však nemá v konečnom dôsledku vplyv na posúdenie priestupku policajtom, ktorý napriek akejkoľvek zdanlivo logickej vodičovej argumentácii je povinný pri hodnotení priestupku a jeho sankciovaní držať sa striktne literou zákona.
Dôležitosť poznania a správneho výkladu týchto pojmov umocňuje aj fakt, že sú často súčasťou ďalších právnych ustanovení a teda ich neznalosť či nerešpektovanie v praxi môže zapríčiniť reťazenie priestupkov a teda aj dôsledkov za ich porušenie.
Ako je to teda so zastavením a státím v súlade so zákonom?
Zastavenie je nutné chápať tak, ako to udáva zákon v dvoch odlišných špecifikáciách a síce ako
zastavenie (s možnosťou pokutovania pri porušení ustanovení zákona) a
zastavenie vozidla (bez možnosti udelenia sankcie).
Zastavenie vozidla - prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča znamená, že vodič je prinútený uviesť vozidlo do stavu pokoja okolnosťami, na ktoré on sám nemá vplyv a teda v dôsledku dodržiavania ustanovení právnych predpisov alebo vplyvom aktuálnej situácie v premávke. Takýmito okolnosťami sú napríklad: